Failsafe – první nastavení a test

Failsafe je něco, co vám může zachránit letadlo, spustit autopilota, nebo vás o celý stroj připravit! Proto mu věnujte maximální pozornost a to nejen pokud létáte FPV!

Mít dobře nastavený failsafe je základ, bohužel i u zkušených modelářů se setkávám s tím, že mají failsafe nastavený blbě, nebo vůbec. Přitom failsafe je jeden z nejzásadnějších bezpečnostních prvků v případě ztráty signálu. A věřte, že signál ztratíte velmi jednoduše i na krátkou vzdálenost vlivem vnějších rušení.

Je potřeba rozlišovat 2 druhy:

Failsafe vaší vysílačky

Toto platí pro všechny piloty FPV, ale i běžné RC modeláře. Moderní vysílačky například Graupner (a spousta dalších) mají automaticky nastavený failsafe na poslední platnou informaci. To znamená, že pokud poletíte rovně s plným plynem a vyletíte ze signálu, letadlo bude plným plynem pokračovat dál tak dlouho, dokud mu nedojde „šťáva“.  A představte si co asi může způsobit 20kg konstrukční benzínový model když uleti…

Jaká je tedy rada? Vezměte si manuál, zjistěte si, jak se nastavuje failsafe a nastavte si následující hodnoty:

Pro letadla

Plyn: 0% (pro letadla bez autopilota) -10% (pro letadla s autopilotem)
Křidýlka, Směrovka: střed
Výškovka: střed, nebo lehce nahoru (aby letadlo nezrychlovalo, ale spíš ztrácelo rychlost)
Klapky (pokud máte): na 100% (aby co nejvíce letadlo brzdilo)

V případě ztráty signálu dojde k tomu, že letadlo vypne motor, zapne brzdy a srovná vše do středu, takže letadlo rovně někam přistane. Berte to tak, že pokud už ztratíte signál, je lepší když sebou letadlo práskne co nejblíže vám, než aby plnou parou někam uletělo. A to někam může být klidně i několik desítek km.

Jak je váš failsafe nastavený zjistíte poměrně jednoduše, buď na vysílačce, a pokud nevíte jak, tak zapněte vysílačku a letadlo, dobře jej držte (nebo raději sundejte vrtuli), dejte výchylky křidýlek na maximu a přidejte trochu plynu, aby se trochu trvale točil motor. Vypněte vysílačku a čekejte 3 vteřiny, co se stane. Pokud se všechno srovná na středy a plyn stáhne, je to OK, pokud ne, začněte nastavovat! (Nezapomeňte, že tam může být prodleva až 2s, pro případ krátkého výpadku)

Pro vrtulníky a multicoptery

Plyn: zde Nenastavovat na 0, protože neplachtí ani chvilku, padá jak šutr! Takže nastavte na držet poslední známou pozici, nebo podle toho co je vaše preference… Já bych doporučoval nastavit takovou hodnotu, aby pomalu stroj klesal, pro ty, co létají v místech, kde jsou předměty rušící signál, nastavte hodnotu, aby stroj lehce stoupal (máte šanci, že z rušení vyletíte).
Křidýlka, Směrovka: střed
Výškovka: střed

V případě ztráty signálu dojde k tomu, že stroj nastaví vše na střed, ale motor zachová tak, aby se vrtule nezastavila a stroj nezačal padat jak šutr…

Pozn: U většiny lepších vysílaček si můžete kromě hodnot failsafe nastavit, jak dlouho bude přijímač držet poslední známou polohu, než failsafe přepne do vámi nastavených hodnot. Zde je dobré nastavit třeba 0,5-1s, pro případ krátkodobého výpadku signálu.

Tímto máte nastavenu vysílačku pro běžná letadla i stroje FPV. Pokud nastavujete autopilota, tak plyn budete možná muset přenastavit dle použité platformy autopilota… (přečtěte si manuál)

Failsafe vaší řídící jednotky, Autopilota

Tenhle druhý typ failsafe, často se také nazývá jako RTH (return to home), RTL (return to launch) a je to výhradně funkce autopilota/řídící jednotky, kterou mají pokročilejší FPV modely.

Autopilot není nic jiného než řídící jednotka, která si pamatuje, kde jste vzletěli (podle GPS) a kde jste teď a snaží se letadlo odnavigovat zpět v okamžiku kdy zaznamená ztrátu signálu…

A ztrátu signálu poznává většinou podle nějaké extrémní hodnoty, například plyn stažený na -10%, kterou si nastavíte jako hodnotu failsafe vaší řídící vysílačky.

Autopilot je jedna z nejdůležitějších funkcí FPV, do nesnází se dostanete velmi snadno, zejména začátečníci a v takovém případě vám stačí vypnout vysílačku a nechat to na autopilotovi, to ho ale musíte mít správně nastavený!

Více si autopilota popíšeme jinde.

Jak autopilota testovat

Autopilota nestačí pouze nastavit, ale je potřeba ho i otestovat! Doporučuji to nejdříve vyzkoušet na zemi (s odmontovanou vrtulí) a poté za letu.

Opět bych to rozdělil dle testované platformy:

Letadlo:

Nastoupejte alespoň do výšky 150-200m a srovnejte se do přímého letu od sebe, nebo raději k sobě a vypněte vysílačku. Autopilot by měl naskočit a začít směrovat letadlo k vám.

Pokud začne otáčet letadlo kousek od vás, chvíli vydržte, některé systémy jsou nastaveny tak, že opisují kružnici o poloměru 250m okolo místa vzletu, takže mu dejte chvíli prostor, aby se dostal na správnou dráhu..

Dále může dojít k tomu, že se nezapne motor… autopiloty mají nastaveny 2 druhy letu (klouzání a stoupání), když letadlo nastoupá určenou výšku, vypne motor, když klesne pod určitou mez, zapne motor… pokud se tedy motor nespustil, zkontrolujte zda máte nastavenou hodnotu pro cestovní plyn >0 a jakou máte nastavenu cestovní výšku.

Pokud by se letadlo začalo chovat nějak nestandardně, okamžitě zapněte vysílačku a řízení převezměte zpět! Nikdy nenechávejte letadlo klesnout příliš nízko v doufání, že to samo vybere… takto autopiloti nefungují… Kurz a výšku srovnávají okamžitě!

Multicopter:

Zde to je trochu jinak! Multicopter neplachtí! To znamená, že je naprostá hloupost testovat autopilota ve velké výšce a doufat, že když začne padat, tak to stihnete zapnout. Také jsem tuto chybu udělal a jelikož se mi autopilota nepodařilo nastavit dobře, po vypnutí vysílačky se vypnuly motory, multicopter začal padat a točit se… po zapnutí a přidání plynu se vrtule roztočily a tento pád se snažily ustabilizovat. Bohužel jak se platforma točila a kejvala, tak se vrtule roztáčely a vypínaly a ustabilizovat to nedokázaly. Takto se snažily až k zemi, kde asi tušíte, co následovalo…

Moje rada tedy je, v případě multicoptery testovat autopilota maximálně metr nad zemí. Nemusíte se bát, pokud je autopilot dobře nastaven, tak zafunguje okamžitě a stroj se vůbec nepropadne, pokud ho máte nastavený špatně, stroj spadne pouze z výšky 1 m a nic se mu nestane…

Časté chyby

1)      Na vysílačkách je nastavena takzvaná pojistka proti blbosti, to znamená, že pokud zapnete vysílačku s plynem nahoře, vysílačka bude pípat a nebude vysílat do té doby, než plyn stáhnete na 0. Pak se teprve aktivuje. U letadla to není takový problém, ale pokud to uděláte u multicopteru… asi tušíte, co bude následovat… to znamená u multicopteru si tuto ochranu vždy vypněte. Nemusíte se bát, multicopter nejde aktivovat s plným plynem, takže se vám vrtule neroztočí a pokud už letíte, tak potřebujete, aby se vysílačka aktivolala už s plynem nahoře!

2)      Máte špatně nastavený failsafe vysílačky. U některých platforem když se aktivuje funkce RTH stále můžete do ovládání zasahovat. Pokud máte Failsafe nastavený špatně a například naklánění máte nastaveno na držet poslední pozici, failsafe bude do toho autopilotovi celou dobu kecat a může to skončit opět špatně…

Pokud máte nějaké další zkušenosti a víte o dalších chybách, pište do komentářů pod článkem!

Pomohl vám tento článek? Pomozte nám v psaní dalších! Odešlete SMS ve tvaru PAY 85377 na číslo 9002020 Cena jedné sms je 20Kč včetně DPH.
Více možností podpory ZDE

4 Replies to “Failsafe – první nastavení a test”

  1. Nevim, ale pri 100% klapkach na kridlech dramaticky vzroste vztlak a letadlo na to logicky reaguje cumakem nahoru. Proto bych vyskovku potlacil.

    • Máte pravdu, většina letadel se při vysunutí klapek zvedne, myšlenka tohoto článku a rady byla ale tochu jiná… to že je potřeba nejdříve Failsafe vyzkoušet a odladit tak, aby letadlo letělo tak jak si přejeme (rovně, nebo v mírné zatáčce a co nejpomaleji) považujeme za samozřejmost.

    • Zapne se nejprve ten na vysílačce a ten následně spustí ten v autopilotovi. Takže to máte nastaveno správně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

9 + one =