FPV 7 – Řídící systémy na dlouhé lety

Jak bylo v předešlém článku (Dlouhé lety) zmíněno, tak nejde pouze o kvalitu antén na video, ale i na řídící signál.

Na běžnou vysílačku (např. Graupner 2.4GHz) jste schopni letět 1,5km, max 2km. Graupner sice udává teoretickou hodnotu 4-5km, ale to je v praxi naprostý nesmysl.

V běžném prostředí města, nebo v blízkosti měst, kde většinou létáme je těch 1,5km opravdu limitní hranice, které často ani nedosáhnete.

Je zde ale možnost tuto hranici prolomit a to směrovou anténou. Pokud máte vysílačku s odendávací anténou jste v pohodě, prostě jen našroubujete směrovou. Pokud nemáte odendávací, máte smolíka a budete si muset koupit základnu pro odmontovávací anténu a vyměnit si jí. (je to otázka ceny asi 600Kč a pak 10min práce)

Se směrovou řídící anténou hravě dosáhnete vzdálenosti 5km a více.

Další alternativou jsou externí moduly typu FrSky, kde k vysílačce pomocí PPM připojíte externí modul, který vysílá na frekvenci 2.4GHz výkonem 60mW. Při použití všesměrové antény si nepomůžete a budete na tom stejně, nebo možná i hůř, než s běžnou vysílačkou.

K FrSky se dá dokoupit směrová anténa,

frsky_patch_3

která vám dosah prodlouží 2-3x. Nechci někomu kazit marné naděje, ale pokud si koupíte pouze tu směrovou anténu a dáte jí na svou vysílačku, dosáhnete podobných výsledků jako s tímto modulem. Je to pouze marketingový tah a musím uznat, že velice dobře propracovaný.

Co se ale k FrSky prodává, je takzvaný booster, který vysílaný signál zesílí na hodnotu 0,5-2W (možná se prodává i více).

V ten okamžik se tomu vaše běžná vysílačka nemůže rovnat. Je potřeba říci, že sice vysíláte na legální frekvenci, ale nelegálním výkonem!

Dále si nejsem jist, jestli by to náhodou nedokázalo úplně stejně zesílit i signál z běžné vysílačky… (pokud jste to někdo zkoušel tak mi dejte vědět).

Další možností je nějaké UHF řešení, viz tato porovnávací tabulka.

2-ddbba518-8014-4c89-8e54-384e19edcd9b

I mezi těmito řešeními je mnoho rozdílů. Cena, možnosti update FW, možnost přepínání výkonu, počet přenášených kanálů, možnost připojit headtracking atd.

Použití těchto prostředků je u nás nezákonné. Většinou fungují na frekvencích okolo 434MHz, což jsou radioamatérské frekvence. Nedojde tedy k tomu, že se budete tlouct s vysíláním nějakého letadla, na druhou stranu nějaký radioamatér, který trochu „ohulí“ výkon, nebo v blízkosti vysílačů můžete mít problém s rušením signálu a neovladatelností letadla.

Tyto systémy se připojují do D.S.C. (učitel žák) konektoru na vaší vysílačce, a posílají příkazy jako PPM, neboli z vaší vysílačky se stane vysílačka žák a z toho externího UHF modulu se stane učitel, který ale propouští všechny signály, tak jak je posíláte.

Zapojuje se s vypnutým vysílačem! Jinak vám to nebude fungovat!

V obou případech na letadle pak potřebujete samozřejmě i nový přijímač, kompatibilní s tím vašim externím UHF/FrSky zařízením (vysílačem).

Pokud se pro nějaký tento systém rozhodnete, narazíte na určitá omezení.

  • Spousta vysílaček má ve FW vysílačky defaultně vypnutou možnost posílat více než 8 kanálů. Je to z důvodu délky impulzu a toho, kolik příkazů se do něj vejde.
  • Další věcí je, že pokud si PPM zaplácnete tímto modulem, už není možnost, jak připojit headtracking.
  • O nelegálnosti tohoto zařízení ani nemluvě

Na druhou stranu, pokud to zprovozníte, tak odměnou vám budou opravdu dlouhé lety i na 10km. Aktuální rekord je něco kolem 98km do dálky.

K tomu ale byl použit UHF modul, směrová anténa a 8W booster.

2 Replies to “FPV 7 – Řídící systémy na dlouhé lety”

    • Bohužel mám osobní zkušenoust pouze s graupner MC-20, ale určitě to zvládají i nějaké Futaby, Specta, JR, Multiplexy, to je potřeba vyzkoušet. Spíš bych to vzal z druhé strany. Jistě vím, že Jeti je jedna z těch vysílaček, která je SW omezena. Mám to potvrzeno přímo od výrobce.

Napsat komentář