FAQ – časté dotazy

Seznam častých dotazů, které trápí všechny co s FPV chtějí začít.

Pokud máte nějaký dotaz, na který nemůžete najít odpověď, napište nám do poradny.

1. otázka : Létat s modelelm s FPV výbavou je mnohem jednodužší než s normálním modelem, koukám přeci z modelu a všechno vidím z pohledu pilota.

Odpověď : Toto je velmi rozšířený mýtus a je zcela nepravdivý. Pokud člověk neumí létat s normálním modelem „na oči“, tak mu FPV přinese jen to, že v případě poruchy FPV vybavení nebude schopen klasicky s modelem letět, natož bezpečně přistát. Také je nesmyslné si myslet, že si nasadím FPV brýle a ono to všechno půjde samo a hned poletím. Obraz z kamery samozřejmě zkresluje a uživatel si musí na toto zkreslení zvyknout a to také není ze dne na den. Trvá to nějakou dobu a chce to hodně tréninku a praxe.

2. otázka : Copter je na FPV vhodnější než letadlo, umí přeci stát na místě.

Odpověď : Copter sice umí stát na místě, ale má i své nesporné nevýhody. Když pominu náklady na stavbu kvalitního copteru, tak sice umí stát na místě, ale pokud se chceme někam rozletět, většinou na hezké záběry musíme použít stabilizovaný gimbal, protože se copter přeci jen trochu bude kolíbat a záběry by byly roztřesené. Na takovéto záběry je mnohem vhodnější letadlo. Sice neumí „zastavit“, ale záběry z větroňů jsou kvalitní i bez stabilizace kamery. Pokud ale chceme po většinu doby viset na místě a něco natáčet, je copter opravdu vhodnější. Záleží na použití.

3. otázka : Chci létat s copterem daleko. Jde to?

Odpověď : Záleží na tom, co je pro kterého uživatele pojmem daleko. Budeme-li se bavit o vzdálenostech okolo 1km, je to naprosto v pořádku a na takovou vzdálenost doletí copter v pohodě. Pokud se ale budeme bavit o vzdálenostech v řádech desítek km, tak zde je pro copter významný problém – baterie. Uveďme si konkrétní příklad. Zájemce by chtěl létat s coptrem na vzdálenost 10km. Použitý copter je relativně jedno, ale pro zjednodušení situace budu předpokládat poměrně malého quadrocoptera s vlastní váhou s FPV vybavením a baterií na pohon cca 1.5 kg. Motory v takovémto copteru budou souhrně při visu odebírat cca 20A. Jelkož chce uživatel letět do vzdálenosti 10 km, musím počítat odlétlou vzdálenost na více jak 20km, protože se nám také copter musí vrátit zpět. Běžná „cestovní“ rychlost copteru je dle nastavení řídící desky okolo 30 km/h. Samozřejmě jsou coptery co létají mnohem rychleji, ale tyto extrémy uvažovat nebudeme. Z výše uvedených hodnot nám tedy plyne, že copter by měl danou trasu stálou rychlostí proletět za 40 minut. To je poměrně obvyklý čas letu na FPV a není to nic neobvyklého. Jenže nyní si musíme spočítat energetickou náročnost tohoto letu. A zde se dostáváme na hodnotu 13.3 Ah ve spotřebované energii. A to je ten hlavní kámen úrazu. Samozřejmě nelze do malého copteru „naložit“ baterie o celkové kapacitě 15 000 mAh. Tyto baterie by vážily cca 1.5kg a to je váha vlastního copteru!!! Copter takovouto zátěž bez silnějších motorů není schopen unést. A samozřejmě pokud zvětšíme tah motorů, stoupne i spotřeba proudu a zase budeme skoro ve stejné situaci. Prostě na dlouhé lety je copter nevhodný, nejsme schopni mu zajistit takový dostatek energie.

4. otázka : Chci létat s letadlem daleko. Jde to?

Odpověď : S letadlem, narozdíl od copteru, je mnohem jednodužší létat daleko. V případě motorizovaných větroňů nejsou problémem lety dlouhé i 30 – 50 km. Je to dáno tím, že větroň se dokáže i bez pohonu pohybovat a tak není problém s modelem nastoupat do nějaké letové hladiny, vypnout motor a poté jen plachtit. Když model doklouže do nějaké nižší letové hladiny, opt se jen zapne motor a zase se nastoupe. Samožřejmě jde i mít zapnutý motor jen na malé otáčky a letět ve stále stejné letové hladině a motorem jen „kompenzovat“ opadání modelu. Takovýto let je energeticky mnohem méně náročnější a proto lze dosáhnou výrazně větších vzdáleností.

5. otázka : Mám vrtulník a chci na něj „nasadit“ FPV vybavení. Je to dobrá volba?

Odpověď : Klasické vrtulníky se většinou na FPV příliš nepoužívají, protože mají už z principu plno nevýhod. Jednak stabilita, tak prostor v trupu na zástavbu FPV vybavení, tak energetickou náročnost. Sice stabilita jde vyřešit použitím stabilizační jednotky pro vrtulníky ( například NAZA-H ), prostor pro FPV vybavení ale příliš nezvětšíme a také energetickou náročnost příliš nepořešíme. Sice pro účely FPV nebudeme létat s vrtulníkem akrobacii, ale i tak spotřeba bude narůstat. Spíše se jde cestou copterů.

6. otázka : Mám doma benzínového akrobata a chci na něm použít FPV vybavení. Jde to?

Odpověď : Použití FPV vybavení ve velkém benzínovém akrobatu je skoro nesmysl. Přeci jen spalovací motory vydávají obrovské vibrace a nedovedu si představit, jak by se s tímto poprala gyra ve stabilizaci a vůbec veškeré FPV vybavení. Předpokládám, že životnost takového vybavení by byla velmi malá a spolehlivost taktéž. Sice nespornou výhodou by byl veliký trup, kam se pohodně vejde veškeré vybavení, ale to není to jediné, co nás musí zajímat.

7. otázka : Chci létat FPV. Chci levné vybavení.

Odpověď : Na toto lze odpovědět jednoduše – na FPV se vykašlat. FPV není levnou záležitostí a šetření na komponentech povede pouze ke dvěma výsledkům. V lepším případě bude uživatel stále něco“ladit a tunit“ a výsledek bude skoro použitelný, nebo v horším případě model uletí nebo havaruje. Sice neříkám, že automaticky drahé vybavení je zárukou úspěchu a naopak levné předurčuje k neúspěchu, ale nelze to brát tak, že si najdu na netu co nejlevnější vybavení a budu očekávat, že mi bude podávat stejné výsledky jako osvědčené fungující vybavení za cenu dvojnásobnou až několikanásobnou. Sice na seznámení se s FPV zle koupit i jednoduché vybavení, ale musíme k tomu přistupovat tak, že to je jen na vstup do světa FPV a pokud nás to zaujme, že toto vybavení stejně nakonec obměníme za kvalitní.