FPV 8 – Anténa tracker

Když létáte dlouhé lety, často se dostanete za hranici přímé viditelnosti a i když máte pomocníka, tak i on po chvíli ztratí přehled, kde jste a jak vysoko jste.

Ovšem dokud máte příjem telemetrie, není problém, aby tuto situaci za vás řešil nějaký automatický systém, který jednoduše z údaje o výšce, a GPS souřadnici určil směr a náklon, kterým anténu otočit.

Celé to funguje pak následovně:

Máte přijímač, který přijatý signál posílá do řídící jednotky (anténa trackeru) ta z tohoto systému rozluští údaje, které potřebuje (pozici a výšku), na základě toho vypočte směr a náklon a pak už jen vydá pokyn do dvou serv, aby otočili anténou tam, kam je potřeba.

Těchto systémů/trackerů je velká spousta. Já osobně mám vyzkoušen pouze jeden RVGS. Měl jsem štěstí a kamarády, kteří si již přede mnou vyzkoušeli jiné, které nebyly schopni rozchodit a mně poradili, ať si pořídím rovnou tento a s tím jsem neměl nejmenší problém.

Přenos informací, telemetrie

Anténa tracker systém je odkázaný na to, aby získával informaci o výšce a pozici a na základě toho otáčel anténou. Jak do něj ale tuto informaci dostat? K tomu slouží přenos telemetrie z letadla.

Existují v podstatě 3 základní způsoby:

Nový kanál

Na letadlo můžete přidat novou krabičku, která bude na separátní frekvenci vysílat telemetrii na zem, tam jí chytat a posílat do anténa trackeru.

+ je to relativně univerzální řešení
– větší náklady
– větší váha
– zabere více místa
– zabere další frekvenci

Zakódování do existujícího toku videa

Z OSD už většinou vychází video se zakódovaným signálem a to se rovnou posílá na zem, kde si to anténa tracker dekóduje

+ menší náklady
+ menší váha
+ méně místa
+ nepotřebujete další frekvenci
– musíte najít firmu, která toto umí

Zakódování do audio kanálu

Další z metod je kódování těchto údajů do audio kanálu a na zemi opět rozkódování. Je to v podstatě dost podobné tomu předchozímu.

+ menší náklady
+ menší váha
+ méně místa
+ nepotřebujete další frekvenci
– musíte najít firmu, která toto umí

Přenos ze zpětné komunikace řídícího signálu

Pak je tu ještě další možnost, teoretická, protože nevím o nikom, kdo by to takto dělal. Většina chytřejších a novějších vysílaček má zpětný přenos informací do vysílače s telemetrií. Takže pokud do letadla dáte GPS senzor a barometr, tak krásně dokážete vyčítat hodnotu výšky a pozice i z vysílačky. Musíte ale sehnat nějakou firmu, nebo si musíte vyrobit sami něco, co na základě těchto údajů dokáže spočíst náklon a směr, který má anténa mít a pak s ní pomocí serv otočit. Také budete muset mít kabel od vysílačky k trackeru, což je asi ten nejmenší problém…

Otázky:

Je možné mít anténa tracker na autě za jízdy a letět letadlem vedle?

Ne, není, protože anténa tracker vychází z toho, že jeho výška je 0m a pozice je výchozí. Od toho počítá náklony a otočení. Jakmile se začnete pohybovat, museli byste nějak přepočítávat aktuální pozici a výšku trackeru oproti výchozí hodnotě a zároveň oproti hodnotám z letadla.

Když mám anténa tracker, potřebuju diversity receiver?

Ne. Diversity receiver slouží ke slučování dvou různě posunutých lineárních polarizací, nebo k slučování signálu ze směrové antény (ta bude mít příjem vždy lepší) a všesměrové. Z podstaty věci pokud mám směrovou anténu a tracker, který vždy míří na letadlo, tak nepotřebuji žádnou všesměrovou anténu, protože směrová bude mít vždy lepší příjem. Všesměrová je tedy k ničemu a diversity také.

Pomohl vám tento článek? Pomozte nám v psaní dalších! Odešlete SMS ve tvaru PAY 85377 na číslo 9002020 Cena jedné sms je 20Kč včetně DPH.
Více možností podpory ZDE

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

seventy eight ÷ thirty nine =